Val av bräda för träning - Kona Sports

Val av bräda för träning

Vad ska jag tänka på vid val?

Vad ska jag tänka på vid val av bräda för träning?

Frågeställning 

Kan jag träna för motionslopp i SUP på min uppblåsbara bräda? 

Kan jag träna kondition på samma typ av bräda som jag använder till SUP-Yoga? 

Alla typer av SUP-brädor kan i princip användas för träning mevill du  både rätt upplevelse och träningseffekt så finns det några grundläggande faktorer att tänka på 

I och med den nya paddlingstekniken för SUP som har utvecklats utifrån från bl.a. längdskidåkning och där vi primärt använder gravitationen och vår egen kroppsvikt för att driva brädan, så behöver vi kunna sätta i paddelbladet i vattnet så nära i linje med kroppen som möjligt. 

För att detta ska fungera behöver vi en bräda som egentligen inte bör vara bredare än avståndet mellan våra armhålor. Strävan är att vi ska kunna hålla en naturlig och ergonomisk armpendel under paddlingen. princip ska det kännas som när vi står upp på golvet, håller ena armen sträckt och låter den pendla framåt och bakåt.  

Kan vi paddla på liknande sätt så får vi rätt förutsättningar för att aktivera våra stora muskelgrupper som ger stabilitet så att vi mer eller mindre kan falla fram på paddeln med hela vår kroppsvikt när vi sätter i paddelbladet i vattnetAnvänder vi en för bred bräda så kommer detta inte att vara möjligt eftersom vi  behöver luta oss i sidled och dessutom vinkla paddeln snett utåt sidan för att kunna få paddelbladet i vattnetPaddlar vi på detta sätt så kommer vi primärt enbart kunna använda armarna för att paddla, då vi annars förmodligen skulle falla i vattnet om vi försökte lägga på mer av kroppsvikten på paddeln.  

Har vi dessutom paddelskaftet snett vinklat utåt sidan när vi paddlar kommer vi också att få problem med att hålla kursen, d.v.s. att paddla rakt, då brädan kommer att röra sig åt motsatt håll som den sida vi paddlar på. Varje paddeltag blir då i princip ett styrtag. 

 Använder vi istället en bräda som inte är bredare än att vi kan få undre armen att pendla rakt fram (håll ena armen sträckt framför kroppen med en paddel/skaft hängande rakt ner från handen), kommer vi även att kunna hålla paddelskaftet mer vertikalt under hela drivfasen, vilket får brädan att gå mer rakt istället för att brädan hela tiden slingrar sig från sida till sida och som resulterar att vi hela tiden måste byta paddelsida för att hålla kursen.  

Om vi då inte kan välja en för bred bräda om vi vill använda den för träning måste vi titta på andra faktorer som gör brädan stabil och det viktigaste här är att brädan har en låg tyngdpunkt, dvs att vi står så lågt som möjligt med fötterna i förhållande till vattenytan. I förhållande till exempelvis en kanot eller kajak där den lägsta punkten i skrovet oftast ligger under vattenytan så har de flesta brädor en relativt hög tyngdpunkt vilkeinverkar på stabiliteten. Uppblåsbara brädor ligger högre i vattnet och ger därigenom en högre tyngdpunkt än en hård bräda, vilket gör dessa betydligt mer instabila än hårda brädor.  

Andra faktorer som påverkar stabiliteten är också brädans undersida och kanter. 

Insikten om dessa påverkansfaktorer var något vi på Kona hade med oss in i utvecklingen av den optimala brädan för träning och tävling redan från början. Ett av våra främsta mål var att kunna göra smalare och därigenom mer ergonomiska brädor som dessutom var så stabila att vem som helst skulle kunna använda dem för träning, redan efter ett par timmars introduktion.  

Vi är nu stolta över att kunna erbjuda de mest stabilaergonomiskafunktionella och hållbara brädorna på marknaden. Vårt mål nu är att fortsätta göra detta.

Kona racing-team

Kona racing-team

SUP är extremt bra träning Dan är en av hörnpelarna i Kona racing team. Under lång tid var fotboll hans främsta fokus och han spelade på elitnivå,...

VÅR HISTORIA

Forskning och Utveckling

TEAM

KUNSKAPSBANKEN